Budują most tymczasowy

5554

Rozpoczęła się budowa tymczasowej przeprawy, która na ponad rok zastąpi remontowany właśnie zabytkowy most na Odrze w Ścinawie.

Przebudowa mostu trwa od połowy maja, ale do tej pory robotnicy pracowali nie zamykając drogi dla samochodów. Ruch odbywał się wahadłowo. Takie rozwiązanie zastosowano jednak tylko chwilowo – do czasu zbudowania i otwarcia przeprawy tymczasowej.

Wykonawca remontu otrzymał już pozwolenie na budowę mostu tymczasowego i rozpoczął właśnie roboty związane z wykonaniem jego podpór. 

Most zastępczy będzie miał konstrukcję składanej kratownicy o długości 414 metrów. Został zamówiony w Stanach Zjednoczonych i będzie montowany na stalowych rurach oraz oczepach w bezpośrednim sąsiedztwie przeprawy stałej.

Zostanie uruchomiony po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, prawdopodobnie na wiosnę przyszłego roku. Jednak będą mogły po nim przejechać tylko pojazdy o wadze do 15 ton, czyli podobnie, jak po remontowanym obecnie zabytkowym moście.

– Dopiero, gdy powstanie przeprawa tymczasowa i ruch zostanie wstrzymany na moście, będziemy mogli zająć się wieżami oraz wymianą płyty pomostowej i nawierzchni, czyli wykonaniem nowej jezdni i chodników – mówił nam w sierpniu przedstawiciel firmy Berger Bau Janusz Buhl. – Sam dojazd na zastępczy most będzie łatwy i intuicyjny, ma odbywać się po dobrze przygotowanej, wyasfaltowanej drodze. Na moście umieścimy warstwę kruszywa, by zapobiegała ślizganiu się pojazdów, szczególnie w okresie zimowym. Ruch odbywał się będzie wahadłowo, dokładnie na takich samych zasadach, jak obecnie po zabytkowym obiekcie – tłumaczy kierownik budowy.

Ostatni większy remont zabytkowej przeprawy drogowej nad Odrą w Ścinawie został przeprowadzony w 1998 roku, po powodzi, dlatego most wymaga obecnie pilnej naprawy. Pierwotnie planowano, że na czas prowadzonych prac wprowadzony zostanie blisko 100-kilometrowy objazd, jednak po interwencji lokalnych władz i mieszkańców, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządziła budowę mostu tymczasowego.

Zadanie realizowane jest na zlecenie GDDKiA we Wrocławiu, kontrakt opiewa na około 28 mln zł brutto. Inwestycja obejmuje: remont mostu w ciągu drogi krajowej nr 36 oraz wykonanie tymczasowej przeprawy, po której odbywać się będzie ruch w czasie prowadzonych robót budowlanych.

Inwestycja zakończy się na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2022 roku.

Fot. Zygmunt Kogut/UMiG Ścinawa


POWIĄZANE ARTYKUŁY