W przypadku upadłości biura podróży, ochronę konsumentom zapewnia ustawa o usługach turystycznych, a procedurę uruchamia marszałek województwa właściwego dla siedziby biura.
Na wypadek swojej niewypłacalności każdy organizator turystyki musi zapewnić swoim klientom:
– Pokrycie kosztów powrotu do miejsca, z którego organizowany był wyjazd
– Zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za wycieczkę
– Zapewnić klientom zwrot części wpłat, odpowiadających części niezrealizowanej umowy,
Środki pochodzą z gwarancji ubezpieczeniowych lub bankowych, które są obowiązkowe dla każdego organizatora wyjazdu. Ich wysokość można sprawdzić na stronie: www.turystyka.gov.pl
Poszkodowani turyści, powinni więc się zgłaszać do marszałka, który zgodnie z prawem, jest upoważniony do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu, a także występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia.