To ważna informacja dla osób, które w najbliższym czasie zamierzają odwiedzić tutejsze starostwo, by złożyć wniosek o paszport. W związku z wejściem w życie nowej ustawy, od 7 do 10 listopada, punkt będzie nieczynny. Złożenie wniosku lub odbiór paszportu możliwe będą dopiero od 14 listopada.
Jak informuje biuro prasowe wojewody dolnośląskiego, 13 listopada wchodzi w życie nowa ustawa o dokumentach paszportowych. W związku z tym, od 7 do 10 listopada, nie będzie można ani złożyć wniosku o paszport, ani też odebrać gotowego już dokumentu w terenowych punktach paszportowych w Bogatyni, Dzierżoniowie, Głogowie, Kłodzku, Lubinie, Polkowicach, Trzebnicy i Ząbkowicach Śląskich.
Natomiast od 8 listopada od godziny 11.00 do 10 listopada nie będą obsługiwani klienci w Jeleniej Górze, Legnicy, Wałbrzychu i Wrocławiu.
Wznowienie obsługi planowane jest na 14 listopada.
Wejście w życie nowej ustawy o dokumentach paszportowych i nowego systemu ich wydawania ma przynieść liczne udogodnienia. Jak czytamy na stronie gov.pl, w pierwszej kolejności zniknie konieczność wypełniania papierowego wniosku. Będzie on generowany w systemie przez urzędnika paszportowego, a następnie podpisywany przez obywatela na urządzeniu służącym do pobierania odręcznego podpisu cyfrowego.
Obniżona zostanie granica wiekowa wydawania paszportów z 10-letnim terminem ważności – teraz będą otrzymywać je dzieci już od ukończenia 12. roku życia. Osoby małoletnie będą też mogły otrzymać w krótkim czasie paszporty tymczasowe, jeśli będzie to uzasadnione ważnymi okolicznościami, takimi jak kontynuacja nauki, rozwój indywidualnych umiejętności lub konieczność zapewnienia im opieki.
Uproszczone zostaną zasady pobierania opłat – w miejsce skomplikowanego systemu podwyższania i pomniejszania opłat w określonych przypadkach pojawi się jednolita i przejrzysta tabela opłat.
Paszport tymczasowy będą mogły otrzymać osoby przebywające za granicą, które przekroczyły granicę na podstawie dowodu osobistego i utraciły go podczas podróży, a jednocześnie posiadają ważny paszport, ale nie mają do niego dostępu.
Posiadacze paszportów zyskają dostęp do takich dodatkowych usług elektronicznych, jak weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie danych przetwarzanych w rejestrze, czy zgłoszenie utraty skutkujące unieważnieniem paszportu.
Utratę dokumentu paszportowego będzie można zgłosić funkcjonariuszowi straży granicznej, gdy utrata zostanie stwierdzona podczas odprawy granicznej a także policji, gdy utrata dokumentu nastąpiła w wyniku przestępstwa.