Jeśli byłeś ostatnio w szpitalu, możesz spodziewać się telefonu od ankieterów. Zadzwonią w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia i zapytają, jak oceniasz jakość usług medycznych.
Ankieta ma dać NFZ-owi wiedzę, jak leczeni w szpitalach pacjenci oceniają warunki pobytu i pracę personelu medycznego. Oceny będzie można wystawiać w skali od 0 do 10.
Jak podkreśla NFZ, badanie będzie anonimowe, a udzielenie odpowiedzi nie jest obowiązkowe. Ankieterzy będą znali tylko płeć i numer telefonu pacjenta, nazwę szpitala, w którym się leczył, oraz datę wykreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć prowadzonego przez szpital. Nie będą mieli danych osobowych, takich jak imię i nazwisko, czy numer PESEL, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali.
– Prosimy, aby pacjenci nie podawali żadnych innych informacji o sobie, zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali. To jest ważne dla ich bezpieczeństwa. Ankieterzy w naszym imieniu zadadzą tylko dziewięć wymienionych pytań. Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić – zapewnia biuro prasowe NFZ. – Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.
Ankieterzy będą mogli zadać tylko takie pytania:
- czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
- jaka była jakość wyżywienia?
- czy komunikacja była zrozumiała?
- czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
- czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
- czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
- czy w nocy była cisza?
- czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
- jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
Nasze badanie jest pilotażem. Ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. Tym cenniejsze są dla nas opinie pacjentów, którzy wyrażą zgodę na badanie ankietowe. W codziennym pośpiechu bardzo trudno, zwłaszcza w trakcie walki o swoje zdrowie, znaleźć czas na krótką rozmowę. Liczymy jednak, że dla wspólnego dobra pacjentom uda się wygospodarować kilka minut, by odpowiedzieć na pytania ankietera
– czytamy w komunikacie Funduszu.