Aglomeracyjna kolej przez centrum Polkowic

8759

Przed nami ostatnia runda konsultacji w sprawie budowy Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Za kilka dni mieszkańcy regionu będą mogli wypowiedzieć się na temat wybranego wariantu połączenia Lubin – Polkowice – Głogów, które ma być częścią KAZM.

Przypomnijmy, do końca tego roku ma powstać studium wykonalności Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Do tej pory mieszkańcy gmin, przez które ma przebiegać ta sieć, dwukrotnie mieli okazję przyjrzeć się pomysłom projektantów i ocenić je w ankietach. W ostatniej turze przedstawiono pięć koncepcji przebiegu zupełnie nowej linii, wpinającej w kolejową sieć Polkowice.

Dziś wiadomo już, który wariant połączenia Lubin – Polkowice – Głogów znajdzie się w finalnej wersji studium wykonalności KAZM.

– Rekomendowany do realizacji został wariant W1, zakładający przebieg kolei przez centrum Polkowic, wzdłuż przebiegu dawnej drogi krajowej nr 3 – informuje Paweł Rydzyński z firmy Infra Centrum Doradztwa, której samorząd województwa dolnośląskiego zlecił opracowanie studium.

Aglomeracyjne pociągi mają połączyć Lubin również z Polkowicami

Wariant ten zakłada wypięcie nowo projektowanej linii kolejowej z istniejącej linii 289 (Legnica – Rudna Gwizdanów) za przystankiem osobowym Lubin Stadion. Włączenie jej w istniejący układ torowy linii kolejowej nr 273 (Wrocław Główny – Szczecin Główny) planowane jest przed stacją Grębocice (patrząc od strony Rudnej). Autorzy tej koncepcji proponują budowę nowych przystanków w Szklarach Górnych i Żukowie oraz stacji kolejowej w Polkowicach, przy ul. Piłsudskiego.

Długość nowej linii to 31,6 km. Żeby możliwe było poprowadzenie po niej pociągów aglomeracyjnych, kursujących co 15-20 minut, musi być dwutorowa, a pociągi pasażerskie mają po niej jechać z prędkością do 120 km/h. Całe połączenie Lubin – Polkowice – Głogów w tym wariancie ma mieć 46,8 km.

Wariant 1

W ramach budowy KAZM ma powstać też drugi tor na funkcjonującym dziś odcinku Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów. W związku z tym na przystankach wzdłuż tej trasy budowane będą nowe perony.

Rekomendowany przez Infra Centrum Doradztwa wariant będzie przedmiotem ostatniego spotkania z mieszkańcami, które planowane jest na wrzesień. Dokładny termin konsultacji zostanie podany w ciągu najbliższych tygodni.


POWIĄZANE ARTYKUŁY