Kiedy nasze poszukiwanie pracy na własną rękę lub za pośrednictwem urzędu pracy nie przynosi pożądanych efektów, możemy się zwrócić do agencji pośrednictwa pracy. Niedawno pisaliśmy o agencjach pracy tymczasowej. Dziś opiszemy pokrótce na jakich zasadach działają agencje pracy.
Agencje pracy prowadzą prywatne pośrednictwo pracy. Działają one w 5 kategoriach – jako agencje pośrednictwa pracy na terenie Polski (i na nich skupimy tu swoją uwagę), za granicą, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego i pracy tymczasowej.
Agencje pośrednictwa pracy na terenie Polski rekrutują pracowników dla pracodawców z kraju. Ich usługi dla osób poszukujących pracy są całkowicie bezpłatne. Często prowadzą one swoje serwisy internetowe, gdzie można znaleźć ogłoszenia o rekrutacji na wolne stanowiska w tych firmach, które są ich klientami. Ponadto tworzą bazy kandydatów, do których można zgłosić się on-line (przysyłając e-mailem swoje CV albo wypełniając formularz aplikacyjny). Ogłoszenia tych agencji znajdziemy też w mediach – najczęściej w dodatkach gazet codziennych poświęconych pracy.
Największe szanse na znalezienie pracy za pośrednictwem agencji mają osoby posiadające wysokie kwalifikacje, ponieważ niepubliczne agencje zatrudnienia poszukują pracowników na zlecenie prywatnych firm, a ich biznesowy sukces zależy od tego, czy znajdą dobrego kandydata na wolne stanowisko oferowane przez klienta. Są dynamiczne, profesjonalne i dbają o dobrą reputację, której wyznacznikiem jest zarówno zadowolenie klientów, jak i pozyskanych pracowników. Wymaga się od nich niezawodności i dużej skuteczności. Agencja zatrudnienia jest zatem dla osoby poszukującej pracy swoistym promotorem i doradcą. Im skuteczniej działa, tym szybciej znajdziemy dzięki niej dobrą posadę. Agencje dbają o wysokie standardy obsługi klientów (firm) i kandydatów. Dzięki temu mogą odnieść sukces na rynku pracy. Jest to także jeden z wyznaczników wiarygodności agencji. Warto pamiętać, że najbardziej podstawowym wyznacznikiem tej wiarygodności jest to, czy agencja posiada certyfikat marszałka województwa (właściwego ze względu na siedzibę firmy) o wpisie do rejestru agencji zatrudnienia.
Te z agencji, które po raz pierwszy ubiegają się o wpis do rejestru i spełniają określone prawem wymogi, otrzymują wstępny certyfikat ważny przez rok. Dopiero po tym okresie mogą ubiegać się o certyfikat bezterminowy. Do wymogów, które musi spełnić agencja, aby uzyskać certyfikat, należą m.in.: niezaleganie ze składkami ZUS, niekaralność, posiadanie własnej siedziby oraz odpowiedniego sprzętu technicznego, zatrudnienie personelu o odpowiednim poziomie wykształcenia (ze średnim wykształceniem w przypadku agencji pośrednictwa pracy w kraju i za granicą oraz z wyższym w agencjach doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego).
Aby sprawdzić, czy agencja z którą mamy do czynienia, działa legalnie, możemy skontaktować się z wojewódzkim urzędem pracy lub odwiedzić jego stronę internetową – znajdziemy na niej aktualny rejestr agencji posiadających wymagane certyfikaty. Bez certyfikatu mogą działać tylko te firmy, które gromadzą i udostępniają informacje o wolnych stanowiskach pracy w internecie. Powinniśmy o tym pamiętać, ponieważ takich „pośredników” jest w Polsce wielu.
Agencja zatrudnienia nie może dyskryminować kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Legalnie działające agencje gwarantują bezpieczeństwo szukania pracy, pomagają w kontaktach z interesującymi pracodawcami i nie dyskryminują kandydatów.