Wszystkie gminy z naszego regionu będą zajmować się bieżącym utrzymaniem dróg powiatowych znajdujących się na ich terenie, we współpracy ze Starostwem Powiatowym. Jako ostatni decyzję w tej sprawie podjęli radni gminy Rudna.
Najwcześniej i w najszerszym zakresie powiat rozpoczął współpracę z władzami Lubina – tu samorząd od pięciu lat jest w pełnym zakresie zarządcą wszystkich odcinków dróg powiatowych, które przebiegają przez miasto. Następnie „drogową” kooperację podjęła z powiatem Ścinawa, która w ramach zawartego porozumienia pełniła funkcję inwestora zastępczego dla inwestycji realizowanych na drogach powiatowych.
Od 1 maja zarówno Ścinawa, jak i gmina wiejska Lubin przejęły na siebie obowiązek także bieżącego zarządzania powiatowymi drogami na swoim terenie. Na podpisanie porozumień w tej sprawie z powiatem wcześniej wyrazili zgodę miejscowi radni. Podczas wczorajszej sesji taką samą decyzję podjęła rada gminy Rudna.
Współpraca między gminami a powiatem dotyczy letniego i zimowego utrzymania dróg, chodników oraz pozostałych terenów i urządzeń w pasach drogowych, w tym m.in. poboczy, rowów i urządzeń melioracyjnych. Gminy będą także odpowiedzialne za wycinkę i nasadzenia drzew i krzewów oraz utrzymanie oznakowania pionowego i poziomego. Za realizację tych zadań każdy samorząd otrzyma od powiatu 9 tysięcy złotych rocznie za kilometr drogi. W Ścinawie dotyczy to łącznie 53,527 kilometrów dróg, w gminie wiejskiej Lubin 96,949 km, a w gminie Rudna 72,615 km.
– Jako powiat nie będziemy ingerować w kwestie kolejności wykonywania remontów i ich zakresu. Po to przekazujemy zarządzanie drogami, żeby to gminy mogły samodzielnie decydować, które drogi i chodniki naprawić, żeby jak najlepiej odpowiadało to potrzebom mieszkańców – mówi Tomasz Rosik, dyrektor departamentu infrastruktury i transportu Starostwa Powiatowego.
Przekazana przez powiat dotacja celowa wyliczona została w oparciu o wszystkie dotychczasowe nakłady na utrzymanie dróg, zatem w budżecie powiatu kwota wydatków pozostanie bez zmian. Może się jednak okazać, że nowy sposób podziału zadań i dystrybucji pieniędzy pozwoli za tę samą kwotę zrobić więcej.
– Powiat zlecając przetarg brał pod uwagę ponad 220 kilometrów dróg, więc każdy z wykonawców przyjmował w kalkulacji też między innymi koszty dojazdów na terenie całego powiatu. W tej chwili będą mieli do obsługi mniejszy obszar jednej gminy, w dodatku gmina będzie mogła w jednym przetargu połączyć obsługę dróg gminnych i powiatowych i cena wykonania usługi może w ten sposób być niżej skalkulowana – wyjaśnia Tomasz Rosik.
Termin, w którym gmina Rudna rozpocznie realizowanie nowych zadań, uzależniony jest od daty podpisania stosownego porozumienia z powiatem. Podobnie, jak pozostałe samorządy, będzie miała do dyspozycji pieniądze w wysokości proporcjonalnej do czasu sprawowania funkcji technicznego zarządcy. Wszystkie tegoroczne wydatki samorządy będą musiały rozliczyć z powiatem do końca stycznia 2017 roku.
Wcześniej pisaliśmy o tym tutaj:
/aktualnosci,41258,gminy_przejma_zarzadzanie_drogami.html