Od Nowego Roku każdy podatnik może nawiązać internetowy kontakt z urzędem skarbowym. Ministerstwo Finansów uruchomiło Portal Podatkowy, umożliwiający elektroniczną komunikację z fiskusem.
W portalu można założyć osobiste konto podatnika, dzięki któremu łatwiej będzie składać deklaracje podatkowe, wnioski i korespondencję dotyczącą spraw podatkowych. Ta drogą będzie można otrzymać także odpowiedź od urzędu. Podatkowe konto pozwala na szybki dostęp do złożonych już dokumentów, pobranie urzędowych potwierdzeń odbioru (tzw. UPO) i sprawdzić stan rozliczeń z fiskusem. Pisma organów podatkowych mogą być doręczane bezpośrednio na konto na Portalu Podatkowym, jeśli podatnik lub płatnik wystąpi o doręczanie pism tą drogą.
W tej chwili portal umożliwia kompleksowe załatwianie spraw dotyczących trzech podatków: podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn (SD) oraz karty podatkowej (KP). W kolejnych latach Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie usługi o kolejne podatki tj. VAT, CIT, PIT.
Aby uzyskać dostęp do konta na Portalu Podatkowym należy zarejestrować się jako użytkownik Portalu Podatkowego. W tym celu należy potwierdzić zapoznanie się i akceptację regulaminu Portalu oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Konieczne będzie również uwierzytelnienie za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego ważnym kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym e-PUAP. W dalszej kolejności należy utworzyć własny identyfikator użytkownika i hasło oraz podać adres e-mail oraz pytanie i odpowiedź zabezpieczające dostęp do konta.
Rejestracja w portalu możliwa jest za pośrednictwem strony internetowej <a href="https://pfr.mf.gov.pl
” target=”_blank”>pfr.mf.gov.pl