Przedsiębiorca, który kontaktuje się z konsumentem telefonicznie w celu sprzedania danego produktu, musi wcześniej uzyskać na to zgodę klienta – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Sprawa dotyczy naczyń do gotowania. Przedstawiciele firmy dzwonią do konsumentów, zapraszając ich na pokazy garnków. Zanim jednak zaproponują spotkanie, nie pytają, czy dana osoba wyraża zgodę na rozmowę telefoniczną w tej sprawie. Zdaniem UOKiK, takie praktyki są niezgodne z aktualnymi przepisami prawa w tym zakresie.
– Problem ten dotyczy również mieszkańców naszego powiatu. Konsumenci skarżą się, iż otrzymują oferty handlowe przez telefon, nie wiedząc skąd w ogóle firma dysponuje ich danymi – mówi Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów.
Rozmawialiśmy również z panią Anią, która była uczestnikiem takiego pokazu i wyjaśniła nam, skąd firmy te pozyskują numery telefonów.
– Podczas pokazu przedstawiciele proponują darmowe gadżety w zamian za podanie listy osób, do których mogliby zadzwonić i zaprosić ich na kolejny pokaz. Podczas takiego spotkania na sali obecnych jest około 20 osób. Jeśli każdy poda chociażby pięć numerów, to firma w taki sposób pozyskuje kolejnych stu potencjalnych klientów – mówi pani Ania.
Aktualnie UOKiK wyjaśnia, czy mogło dojść do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.