Niekiedy po wystąpieniu zdarzenia drogowego towarzystwa uznają szkodę całkowitą w ramach AC. Choć z pozoru brzmi to jednoznacznie – samochodu nie opłaca się naprawiać – w rzeczywistości wcale nie musi to oznaczać, że Twoje auto jest spisane na straty. Ile pieniędzy rzeczywiście otrzymasz z polisy, jeśli twój pojazd zostanie uznany za całkowicie zniszczony? Od czego zależy wysokość odszkodowania i w jaki sposób towarzystwa ją wyliczają?
Z artykułu dowiesz się:
-
Czym jest szkoda całkowita z AC?
-
W jaki sposób towarzystwa decydują o szkodzie całkowitej?
-
Czy w przypadku szkody całkowitej otrzymasz odszkodowanie zgodne z sumą ubezpieczenia?
-
Czy zawsze musisz godzić się z decyzją ubezpieczyciela?
Czym jest szkoda całkowita z AC?
Szkoda całkowita w ramach autocasco jest wtedy, gdy ubezpieczyciel uzna, że koszty naprawy uszkodzonego pojazdu przewyższają jego wartość. Dla towarzystwa oznacza to, że naprawa nie jest opłacalna. W praktyce firma, zamiast finansować naprawę samochodu, wypłaca odszkodowanie, które pozwoli pokryć Twoją stratę wynikającą ze zniszczenia auta.
CZY WIESZ, ŻE…
Szkoda całkowita pojawia się często w przypadku naprawy na częściach oryginalnych, które znacznie podwyższają koszty przywrócenia auta do pierwotnego stanu.
W przypadku AC szkoda całkowita występuje zazwyczaj, gdy:
-
koszty naprawy przekraczają określony procent wartości pojazdu – najczęściej 70%,
-
pojazd został skradziony i nie został odnaleziony w określonym terminie (co również traktowane jest jako szkoda całkowita).
“Szkoda całkowita nie oznacza, że auto nie nadaje się już do jazdy. Decyzja ubezpieczyciela opiera się na kalkulacji kosztów, a nie wyłącznie na stopniu uszkodzenia. Często pojazd można nadal naprawić we własnym zakresie, ale nie opłaca się to z punktu widzenia ubezpieczyciela” – mówi Karolina Dziurka, ekspert porównywarki ubezpieczeń Mubi.
W jaki sposób towarzystwa decydują o szkodzie całkowitej?
Decyzja o uznaniu szkody całkowitej z polisy AC nie jest przypadkowa – opiera się na ściśle określonych kryteriach zawartych w OWU danego towarzystwa. Głównym czynnikiem wpływającym na taką decyzję jest stosunek kosztów naprawy do wartości pojazdu sprzed szkody.
-
Po wystąpieniu szkody ubezpieczyciel określa aktualną wartość rynkową auta. Czasem kwota ta opiera się na wartości fakturowej lub wartości pojazdu ustalonej w umowie – jeśli polisa przewiduje takie rozwiązanie.
-
Później rzeczoznawca współpracujący z towarzystwem dokonuje oględzin samochodu lub sporządza kosztorys naprawy na podstawie przesłanych zdjęć i opisu uszkodzeń. W kosztorysie uwzględniane są ceny części, materiałów eksploatacyjnych i koszty robocizny. Jeśli cena naprawy przekracza określony próg (np. 70% wartości auta), towarzystwo uznaje szkodę za całkowitą.
-
Po uznaniu szkody całkowitej ubezpieczyciel wycenia pozostałą część pojazdu (tzw. wraku). Klient otrzymuje zatem odszkodowanie pomniejszone o wartość wraku. Później towarzystwo może pomóc klientowi w sprzedaży zniszczonego auta. Choć niekiedy firma godzi się na przejęcie wraku. Ubezpieczony może też zostawić pojazd, a pieniądze z odszkodowania przeznaczyć na naprawę auta.
CZY WIESZ, ŻE…
Jeśli towarzystwo wypłaci Ci odszkodowanie w ramach szkody całkowitej z AC, Twoje autocasco wygaśnie. Nawet jeśli do końca Twojej ochrony zostanie kilka miesięcy. Stanie się tak dlatego, że wyczerpiesz wówczas całą sumę ubezpieczenia. Zupełnie inaczej będzie to wygląda w przypadku OC, w którym wypłata świadczenia nie wpłynie na okres ochrony. Przed zakończeniem ubezpieczenia będziesz mógł wznowić polisę lub złożyć wypowiedzenie OC, jeśli będziesz chciał zmienić towarzystwo.
Czy w przypadku szkody całkowitej otrzymasz odszkodowanie zgodne z sumą ubezpieczenia?
Choć suma ubezpieczenia jest istotnym punktem odniesienia w autocasco, w przypadku szkody całkowitej odszkodowanie odpowiada często rzeczywistej wartości rynkowej pojazdu w dniu zdarzenia, a nie pierwotnej sumie ubezpieczenia. Dlaczego? Suma ubezpieczenia ustalana przy zawieraniu umowy określa górny limit odpowiedzialności towarzystwa. Wysokość sumy ubezpieczenia nie chroni Cię przed spadkiem wartości auta z upływem czasu. Wyjątkiem w tej sytuacji jest ochrona obejmująca stałą sumą ubezpieczenia. To dodatkowo płatna opcja, która gwarantuje, że w przypadku szkody całkowitej otrzymasz odszkodowanie zgodne z kwotą wskazaną w umowie. Niezależnie od aktualnej wartości rynkowej pojazdu.
Czy zawsze musisz godzić się z decyzją ubezpieczyciela?
Pamiętaj, że nie musisz zgadzać się z każdą decyzją ubezpieczyciela. Masz pełne prawo kwestionować wysokość odszkodowania czy sposób wyceny szkody (w tym szkody całkowitej). W praktyce wielu kierowców korzysta z tej możliwości, gdy uznają decyzję towarzystwa za niekorzystną lub niesprawiedliwą.
Możesz także zgodzić się na decyzję towarzystwa i otrzymać odszkodowanie z AC, ale naprawić swój pojazd. Jak już wcześniej wspomnieliśmy decyzja dotycząca szkody całkowitej wcale nie oznacza, że Twój pojazd nie nadaje się do naprawy.
Więcej na temat ubezpieczenia autocasco dowiesz się z artykułu dostępnego na https://mubi.pl/ubezpieczenie-ac/.