„Zdrowa Głowa i jej pomocnicy” to kontynuacja projektu psychoedukacyjnego w Dolnośląskim Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Lubinie, autorstwa psychologów i psychoterapeutów Dagny Bielak-Keklak i Joanny Cyrkot. Tym razem materiały skierowane są do dzieci młodszych, które pomimo młodego wieku mogą zacząć uczyć się dbać o swoje samopoczucie poprzez skuteczne techniki samoregulacji.

Odporność psychiczna
Tak jak w poprzedniej edycji dotyczącej „HappyMindPhone”, autorki przypominają znaczenie równowagi psychicznej, która jest niezbędnym elementem rozwoju każdego dziecka. Tym razem akcja dotyczy dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę z edukacją szkolną. Zmiana miejsca edukacji – z przedszkola na szkołę – oraz systemu nauki, a także nowe doświadczenia związane z pełnieniem roli ucznia i sytuacje trudne mogą być czynnikiem ryzyka w pojawianiu się kryzysów samopoczucia również u dzieci młodszych. Jak podaje WHO w swoich wytycznych na lata 2013-2030, plan działania ochrony zdrowia psychicznego zawiera przede wszystkim zadania profilaktyczne ujmujące ocenę czynników ryzyka i czynników chroniących specyficznych dla danego okresu rozwojowego dzieci. Z tego powodu specjalistki z DCZPDM zdecydowały się zadbać o psychoedukację w tej dziedzinie obejmującą dzieci na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
– Kontynuujemy zamysł dbania o „Zdrową głowę”, która symbolizuje zdrowie psychiczne. Jest to ważny krok, aby uczyć dzieci uważności na swoje stany emocjonalne oraz trenować strategie radzenia sobie w sytuacji pogorszenia samopoczucia – wyjaśnia Dagna Bielak-Keklak.
– Celem naszego projektu jest wspomaganie dzieci w tworzeniu ich własnej bazy skutecznych umiejętności samoregulacji jako czynnika chroniącego w obszarze równowagi psychicznej – dodaje Joanna Cyrkot.
Bateria samopoczucia
Jak podają specjalistki DCZPDM, rozpoznawanie własnych stanów emocjonalnych i adekwatne reagowanie na nie stanowi ważny element radzenia sobie w codziennych sytuacjach stresowych oraz umożliwia budowanie odporności psychicznej. Przeciążenie świata wewnętrznego dziecka może wpływać na silniejsze odczuwanie zewnętrznych zdarzeń, a to czynnik stwarzający ryzyko pojawienia się kryzysów psychicznych.
– Ponownie posługujemy się w materiałach symboliką baterii, której poziom „naładowania” wskazuje, jak czuje się uczeń w danym momencie – tłumaczy Dagna Bielak-Keklak.
Nawiązanie do kolorystyki baterii ma wspomagać dziecko w ocenie swojego aktualnego stanu. Poziom zielony wskazuje dobre samopoczucie, które nie wymaga interwencji. I tak jak w telefonie poziom czerwony wskazuje na konieczność naładowania komórki, tak poziom czerwony w baterii samopoczucia wymaga działania ucznia. Naprzeciw potrzebom dzieci wychodzą propozycje sympatycznych pomocników-zwierzaków „Zdrowej Głowy”. Każdy z nich przedstawia kilka sposobów na poprawę samopoczucia, jak i miejsce na umieszczenie indywidualnych pomysłów.
Istotna rola szkoły
Materiały nie wyczerpują tematu, ale stanowią doskonałą bazę do wprowadzenia dzieci w tematykę zdrowia psychicznego. Są skierowane do pracowników szkoły: pedagogów, psychologów i wychowawców, którzy mogą wykorzystać do pracy ulotki i nawiązujące do nich materiały ze strony internetowej ośrodka.
– Dla szkół przygotowaliśmy dodatkowe materiały poszerzające akcję takie jak scenariusz, kolorowanki oraz naklejki – mówi Dagna Bielak-Keklak.
Rola szkoły ma istotne znaczenie, gdy mówimy o profilaktyce i promocji zdrowia psychicznego.
– Staramy się zapraszać jednostki edukacyjne do współpracy z nami. W ramach prowadzonych przez nas szkoleń dążymy do poszerzania wiedzy kadry pedagogicznej na temat samoregulacji u dzieci oraz możliwości praktycznego wykorzystania na zajęciach z dziećmi – wskazuje Joanna Cyrkot.
Po pozytywnym odbiorze akcji „HappyMindPhone” specjalistki z DCZPDM w Lubinie obserwują potrzebę rozszerzania działań profilaktycznych o inne grupy wiekowe na terenie naszego miasta i planują kolejne inicjatywy, by wspomóc dzieci i młodzież.