21-latka uwierzyła, że to pracownik banku

1781

Mężczyzna przedstawił się jako pracownik banku. Namówił swoją rozmówczynię, do zainstalowanie aplikacji Anydesk. Kiedy z konta 21-latki zniknęły 2 tys. zł, kobieta zorientowała się, że właśnie padła ofiarą oszusta… Lubińska policja ponawia apel, by zachować ostrożność w sieci i chronić swoje dane przed obcymi osobami.

Fot. Artem Beliaikin/Pexels

Do Komendy Powiatowej Policji w Lubinie zgłosiła się kobieta, która poinformowała, że w wyniku oszustwa straciła 2 tysiące złotych.

– Pokrzywdzona przyznała, że prowadziła rozmowę telefoniczną z mężczyzną, który podał się za pracownika jednego z banków. Przestępca namówił 21-latkę na zainstalowanie aplikacji o nazwie Anydesk. Swoją prośbę zasugerował wyciekiem danych kobiety i próbą zaciągnięcia kredytu na jej nazwisko na kwotę 15 tysięcy złotych. Oszust zapewniał, że pomoże 21-latce zachować jej oszczędności na koncie, musi tylko potwierdzić transakcję – mówi asp. sztab. Sylwia Serafin, oficer prasowy KPP Lubin.

Kobieta zainstalowała program na telefonie, dając możliwość przestępcom zdalnego monitorowania, co robi na swoim urządzeniu, a przede wszystkim, jakie hasło i login wpisuje, logując się do swojego banku. – Kiedy wróciła do domu okazało się, że oszuści ukradli z jej konta 2 tysiące złotych – dodaje asp. sztab. Serafin.

Policjanci przypominają, że czasem to pośpiech życia codziennego sprawia, że nie mamy wystarczająco czasu, aby rozsądnie przeanalizować otrzymane od rozmówcy informacje i wykonać dodatkowe czynności weryfikujące ich prawdziwość. Warto zatem wówczas zwolnić i poświęcić kilka minut, aby mieć pewność, że nasze pieniądze są bezpieczne i nie trafią w ręce oszustów. Coraz częściej cyberoszuści na swoje ofiary wybierają osoby młode, korzystające z komunikatorów internetowych, bądź posiadających rachunki bankowe i obsługujących je poprzez aplikacje mobilne czy dostęp internetowy.

– W przeciwdziałaniu tego typu przestępstwom bardzo ważna jest prewencja, czyli wyczulanie potencjalnych ofiar, aby miały mniej zaufania do obcych, zwłaszcza podczas rozmów telefonicznych, kiedy nie wiemy, kto jest po drugiej stronie słuchawki. Nie instalujmy żadnych programów, aplikacji na swoich urządzeniach mobilnych. Chrońmy swoje dane przed obcymi ludźmi – radzi asp. Sztab. Serafin.


POWIĄZANE ARTYKUŁY