Sprawy urzędowe przez Internet

260

Większość spraw w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lubnie można załatwić w wygodny sposób
bez wychodzenia z domu. Wystarczy dostęp do Internetu i chwila wolnego czasu. Zaoszczędzi to nerwów, stania w kolejkach i wiele papierologii.

Fot. Pixabay

Na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia (https://praca.gov.pl) znajdują się usługi elektroniczne adresowane do osób bezrobotnych i poszukujących pracy, a także do pracodawców, osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.

Praktycznie wszystkie sprawy można już załatwić przez Internet. Zaoszczędzi to przede wszystkim czas. Wszystkiego można dokonać siedząc wygodnie w domu.

Jedną z najbardziej popularnych usług elektronicznych jest rejestracja do urzędu jako osoba bezrobotna albo poszukująca pracy. Obecnie e-rejestracja ma dwa warianty.

Pierwszy z nich umożliwia wypełnienia tzw. zgłoszenia do rejestracji. W tym przypadku osoba wypełnia odpowiedni formularz, a następnie jest umawiana na wizytę w urzędzie w celu potwierdzenia wprowadzonych wcześniej danych. Co ważne – zgłoszenie do rejestracji nie jest rejestracją. Uczulamy, że w przypadku niestawienia się na wyznaczoną w urzędzie pracy wizytę, wszystkie przekazane dane zostaną usunięte.

Drugi: osoby bezrobotne mogą dokonać pełnej rejestracji, bez konieczności wizyty w urzędzie pracy, trzeba jednak posiadać tzw. profil zaufany w systemie ePUAP. Rejestracja polega na wypełnieniu elektronicznego wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna albo poszukująca pracy i załączeniu do wniosku zeskanowanych wszystkich dokumentów (oryginałów) wymaganych do rejestracji. Wniosek i załączniki należy podpisać „bezpiecznym podpisem elektronicznym” lub „profilem zaufanym ePUAP” i przesłać do właściwego powiatowego urzędu pracy. Wnioskodawca ma również możliwość określenia formy w jakiej chciałby otrzymywać pisma urzędowe – za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub przez operatora pocztowego.

Posiadając tzw. kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany można załatwić przez Internet coraz więcej spraw, np. zgłosić ofertę pracy, stażu lub praktyki, chęć podjęcia pracy, rozpoczęcie/wznowienie działalności gospodarczej, wyjazd lub brak gotowości do podjęcia zatrudnienia, złożyć wniosek o: skierowanie na szkolenie, zawarcie umowy o zorganizowanie stażu, pozbawienie statusu osoby bezrobotnej, przelew świadczenia na konto, wydanie zaświadczenia czy też wniosek o przeniesienie dokumentów do urzędu pracy właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania.

Pracodawcy, którzy chcą zatrudnić cudzoziemców mogą złożyć elektroniczny wniosek o wydanie zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz złożyć oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.

Powiatowy urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce stałego pobytu podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, wpisuje oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jeżeli cudzoziemiec, któremu zostanie powierzona praca jest obywatelem Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej lub Ukrainy.

Oprócz wymienionych wyżej spraw do Powiatowego Urzędu Pracy można złożyć podania, pisma ogólne czy zapytania. Warunkiem załatwiania spraw urzędowych przez Internet jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego.

Profil Zaufany można wyrobić bezpłatnie zakładając konto na stronie www.epuap.gov.pl i potwierdzić go w terminie 14 dni w jednym z wyznaczonych urzędach oraz za pomocą bankowości elektronicznej:
– ZUS Inspektorat w Lubinie, ul Drzymały 12,
– Urząd Skarbowy w Lubinie, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 94,
– Idea Bank w Lubinie – ul. Rynek 19-20.

Jak załatwić sprawę przez Cyfrowy Urząd Pracy?

1. Otwórz stronę: http://lubin.praca.gov.pl/ i wybierz Elektroniczne usługi;
2. Wyszukaj usługę np. rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej;
3. Zapoznaj się z informacją na temat usługi;
4. Wybierz urząd pracy;
5.Wypełnij formularz, podpisz go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym ePUAP i wyślij elektronicznie do urzędu.
6. Potwierdzenie otrzymasz na adres e-mail.

Składanie wniosków drogą internetową jest możliwe od maja 2013 roku, które udostępnione zostały dla wszystkich urzędów pracy w ramach modułu www.praca.gov.pl Większość osób rejestrujących się w urzędzie tą usługą nie są zainteresowane. Od stycznia br. do naszego urzędu wpłynęło 68 elektronicznych ofert pracy, 70 osób zarejestrowało się jako osoby bezrobotne, a 680 pracodawców złożyło oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.

Zachęcamy osoby do wykorzystania tego najprostszego sposobu do złożenia wniosku, jakim jest opcja on-line. Składanie wniosków za pomocą usług elektronicznych, a także ich rejestracja odbywa się znacznie szybciej niż wniosków składanych osobiście. Pozwala to przede wszystkim uniknąć niepotrzebnych kolejek, a co najważniejsze zapewnić szybsze rozpatrzenie wniosku.

Źródło: Bożena Głowińska/PUP Lubin


POWIĄZANE ARTYKUŁY