Powiat wspiera budowę portu

85

– Ten projekt ma dla powiatów, miast i gmin aglomeracji miedziowej charakter cywilizacyjny – tak radni powiatu lubińskiego tłumaczą podjęcie apelu popierającego rządową koncepcję Portu Solidarność – Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. 

Głównym celem rządu jest budowa rentownego, innowacyjnego węzła transportowego, który z jednej strony uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata, z drugiej doprowadzi do powstania krajowego systemu pasażerskiego transportu kolejowego (cały dokument można przeczytać TUTAJ).

Co szczególnie ważne dla lubinian, w załączniku do tej koncepcji znalazły się ważne zapisy dotyczące rozwoju kolei w Zagłębiu Miedziowym, w tym m. in. przywrócenie połączenia kolejowego do Lubina. 

– Projekt rządowy „Port Solidarność”jest oczywiście projektem ogólnopolskim i na pierwszy rzut oka może się wydawać, że nas nie dotyczy. Nic bardziej mylnego. Projektem komplementarnym jest projekt „Dolnośląskiej triaglomeracji”, którego realizacja jest bardzo ważna dla naszego regionu no i przede wszystkim naszego powiatu i miasta Lubina. Zakłada on bowiem modernizację i rozwój połączeń kolejowych w rejonie LGOM, a co za tym idzie powrót pociągów do Lubina. Wiemy, że decyzje kierunkowe już zapadły, ale będziemy nieustannie wspierali wszystkie inicjatywy, które to potwierdzają, szczególnie że niosą za sobą także inne, nowe możliwości, jak np. uczestnictwo w pilotażowych projektach towarzyszących – mówi Adam Myrda, starosta lubiński.

Projekt zakłada powstanie trójośrodkowej (Lubin, Wałbrzych, Wrocław) aglomeracji zamieszkałej przez około dwa miliony ludzi, w której słabsze ekonomicznie południe o dużej atrakcyjności turystycznej, będzie wspierało swój rozwój powiązaniami z ośrodkami silniejszymi.

Od dolnośląskich samorządów oczekuje się zaangażowania finansowego i organizacyjnego przy realizacji najważniejszych inwestycji. W dokumencie wymienione są:

a) modernizacja odcinka linii nr 289 Legnica – Lubin oraz wykorzystanie linii przemysłowej KGHM (Lubin – Polkowice) i rozbudowa o 14–kilometrowy odcinek torów w kierunku Głogowa umożliwiający wpięcie w układ kolei aglomeracyjnej Polkowic,

b) budowa odcinków nowych linii kolejowych w aglomeracji sudeckiej: Świdnica – Wałbrzych oraz Szczawno Zdrój – Sędzisław, umożliwiająca skrócenie czasów przejazdów Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra oraz Legnica – Wałbrzych z jednoczesnym włączeniem w przebieg tych relacji Świdnicy,

c) modernizacja, elektryfikacja i odbudowa do parametrów dwutorowych odcinka linii 137 Dzierżoniów – Świdnica – Legnica oraz modernizacja wraz z elektryfikacją linii 302 Strzegom – Marciszów dla szybkich połączeń międzyaglomeracyjnych aglomeracji sudeckiej i LGOF oraz Wrocławia i Jeleniej Góry,

d) wsparcie przejmowania przez samorząd regionu i reaktywacji zlikwidowanych linii kolejowych w Sudetach prowadzących do kluczowych ośrodków turystycznych regionu: parków narodowych, pomników historii, uzdrowisk, głównych ośrodków turystyki górskiej oraz kultu religijnego.

Obok najważniejszego dla nas punktu dotyczącego właśnie rozwoju triaglomeracji dolnośląskiej, w koncepcji znalazły się także propozycje rozbudowy i modernizacji Warszawskiego czy Łódzkiego Węzła Kolejowego, Metropolis Południowej (region małopolsko-śląski), Metropolii Ujścia Wisły, Aglomeracji Rzeszowskiej, Kalisko-Ostrowskiej czy Staropolskiej, Pętli Mazurskiej, a także połączeń transgranicznych.

W apelu radni powiatu deklarują gotowość do współpracy i współfinansowania tych ważnych inwestycji. Apel został przesłany do premiera RP, ministrów, pełnomocnika rządu, posłów, władz województwa dolnośląskiego, samorządowców i radnych Dolnego Śląska.


POWIĄZANE ARTYKUŁY