Teatr w kinie

257

Już jutro, 12 listopada, kolejny seans w ramach cyklu Teatroteka w lubińskim kinie Muza.

„Wasza Wysokość”

Ten projekt został niezwykle dobrze przyjęty przez lubińskich widzów, doceniających nowe zjawiska kulturalne. „Teatr na luzie”, jak to określił jeden z recenzentów. Teatr w kinie? Kino w teatrze? Nie warto szufladkować, warto zobaczyć.

Aktorstwo z najwyższej półki, ciekawa, współczesna dramaturgia, nietuzinkowe tematy, a przede wszystkim powiew świeżości w przestrzeni kultury. Prezentowane w kinie Muza przedstawienia zostały wyprodukowane przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w ramach cyklu pod nazwą Teatroteka.

Ekranizacje tworzone przez młodych, często debiutujących twórców, przy wsparciu technologii i infrastruktury filmowej, pozwalają na realizację ciekawych, nowatorskich utworów.

Projekt Teatroteka jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakle w ramach tego cyklu są prezentowane w kinie Muza raz w miesiącu, począwszy od września. Bilety kosztują 20 zł.

Już jutro, 12 listopada o godzinie 19 będzie można obejrzeć: „Wasza Wysokość” (52 min.) oraz „Alicja W Krainie Koszmarów” (54 min.).

Kolejna Teatroteka zaplanowana została na 5 stycznia. Wtedy pokazany zostanie spektakl „Beauty” (65 min.).

Szczegółowe informacje na temat projektu można znaleźć na stronie www.ckmuza.eu.

O spektaklach:

„Wasza Wysokość” – 12.11 (wtorek)

„Wasza Wysokość”

Autor: Anna Wakulik

Reżyseria: Agnieszka Smoczyńska

Obsada: Dorota Kolak, Jacek Romanowski, Agnieszka Żulewska, Krzysztof Czeczot, Kaya Kołodziejczyk

Podczas wyprawy na Kanczendzongę ginie młody chłopak. Towarzysząca mu Wanda tłumaczy na konferencji prasowej, jak do tego doszło. Jeden z uczestników pogrzebu, reżyser – dokumentalista, proponuje Wandzie powrót na Kanczendzongę – po ciało zaginionego alpinisty. Do wyprawy, z której ma powstać film, dołącza dziewczyna chłopaka, Anna oraz jej ojciec Jerzy, przyjaciel Wandy. Cała czwórka musi skonfrontować się nie tylko z surową naturą, ale i z własną, niełatwą, przeszłością. Sztuka inspirowana m.in. biografią Wandy Rutkiewicz znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2014 roku.

„Alicja w krainie koszmarów” – 12.11 (wtorek)

„Alicja W Krainie Koszmarów”

Autor tekstu: Piotr Domalewski

Reżyseria: Piotr Domalewski

Obsada: Jowita Budnik, Anna Próchniak, Tomasz Dedek, Magdalena Schejbal, Filip Perkowski, Filip Pławiak

Alicja to dziewczynka, która w drodze do szkoły została porwana, a następnie przez ponad siedem lat przetrzymywana przez swego oprawcę w piwnicy o powierzchni pięciu metrów kwadratowych. Kiedy przez przypadek udaje jej się uciec i odzyskać wolność, jest już dojrzałą, młodą dziewczyną. Alicja próbuje zacząć nowe życie i w tym punkcie rozpoczyna się akcja sztuki. Bulwersująca opinię publiczną historia Alicji staje się natychmiast łakomym kąskiem dla mass mediów, cennym medialnym produktem, na którym można nieźle zarobić. Sama Alicja wpada w ręce przedsiębiorczego agenta, sygnuje książkę opisującą jej dramat, jest bohaterką telewizyjnych i prasowych reportaży. Nawet rodzice Alicji próbują przede wszystkim zarobić na tragedii córki, twierdząc, że są przecież także ofiarami jej porwania, a nowo poznany chłopak, deklarując bezinteresowną przyjaźń, w istocie pragnie u jej boku zrobić medialną karierę. To wszystko sprawia, że Alicja popada w głęboką depresję. Nie rozumie świata, który ją otacza i do którego trafiła, odzyskując wolność. Dochodzi do niej absurdalna świadomość, że w gruncie rzeczy najbliżsi zazdroszczą jej tragedii, która ją spotkała, bo ta – paradoksalnie – uczyniła z niej bogatą i sławną osobę, co jest w otaczającym ją świecie wyznacznikiem szczęścia.

„Beauty” – 5.01 (niedziela)

„Beauty”

Autor: Iwona Kusiak

Reżyseria: Justyna Nowak

Obsada: Sonia Mietielica, Agnieszka Skrzypczak, Aleksandra Popławska, Dorota Pomykała, Katarzyna Herman

Główna bohaterka, uczestniczka programu telewizyjnego Piękność na piątek, wraca do rodzinnego domu i postanawia rozpocząć „nowe, lepsze życie”. Jej udział w programie i poddanie się serii operacji plastycznych na koszt stacji telewizyjnej, jest punktem wyjścia dla przedstawienia wielowątkowych historii: babki rywalizującej z nieznaną w rodzinie, być może wyimaginowaną, siostrą, matki mimowolnie rywalizującej z córkami, córek rywalizujących między sobą o wszystko. Metamorfoza Wioli wytrąca bohaterki z obojętnej codzienności, uruchamia ich skrywane słabości i obsesje. Panoramę charakterów uzupełnia owiana traumatyczną legendą postać ojca – niewidzianego od kilkudziesięciu lat. Sztuka porusza problem tożsamości zbudowanej z wypaczonych projekcji bliskich i kształtowanej przez potoczne oczekiwania. Opowiada o potrzebie wyjścia poza schemat „szczęśliwego życia” – jedynego i dobrego dla wszystkich. Dramat Beauty Iwony Kusiak posłużył do opowiedzenia w spektaklu historii wymykającej się konwencjom: chwilami surrealistycznej, czasem groteskowej, a niekiedy absurdalnej opowieści o instynktownej potrzebie bycia sobą.


POWIĄZANE ARTYKUŁY