Programowanie zachęciło ich nawet do ortografii

68

Programowanie to inwestycja w przyszłość – uczy algorytmicznego myślenia, planowania, kreatywnego rozwiązywania problemów czy pracy w zespole. Dodatkowo mobilizuje i zachęca uczniów… nawet do ortografii.

W minionym roku szkolnym wszystkie szkoły Gminy Lubin uczestniczyły w unijnym projekcie „Zaprogramuj przyszłość#2”. Projekt realizowany był przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania.W Szkole Podstawowej nr 9 w Legnicy odbyło się seminarium podsumowujące kilkumiesięczną naukę programowania.

W zajęciach uczestniczyło 106 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z 25 publicznych szkół podstawowych, 1 571 uczniów klas I-III oraz 50 edukatorów (pracowników publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek i domów kultury) z regionu legnicko-głogowskiego. Uczestnicy dyskutowali m.in. o tym, jak wykorzystać to czego się nauczyli czy jak bezpiecznie wykorzystać cyfrowe technologie.

Na spotkaniu podsumowano działania zrealizowane w regionie legnicko-głogowskim. W seminarium uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu UM Legnicy, Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu z filii w Wałbrzychu oraz przede wszystkim, dyrektorzy szkół i nauczyciele.

Nauczyciele docenili wartość merytoryczną szkoleń oraz ciągłe wsparcie trenerów. Wyrazili też ogromne zadowolenie z zestawów do prowadzenia zajęć z nowych technologii, które trafiły do szkół – m.in. robotów, mat edukacyjnych oraz tabletów.

Na seminarium oddano głos szkołom, które podzieliły się swoim doświadczeniem związanym z uczestnictwem w projekcie. Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce przedstawiła prezentację z realizacji projektu, a uczniowie klasy III, zaprezentowali umiejętności, które nabyli podczas nauki kodowania.

Jak się okazało, za pomocą lekcji programowania można przekonać uczniów do każdego przedmiotu, nawet do ortografii. Jeśli zapowie się, że na zajęciach będą elementy programowania, uczniowie są gotowi na każdy temat i z chęcią się uczą.

– Nauka programowania pokazuje, że w dzisiejszych czasach uczeń powinien być współkreatorem edukacji, a przepływ wiedzy nauczyciel-uczeń powinien się odbywać w obie strony. Kompetencje uczniów mogą być w różnych obszarach wyższe. Dzięki temu uczą się wszyscy – mówiły nauczycielki.

Uczestnicy nie mieli wątpliwości, że programowanie to inwestycja w przyszłość, ponieważ uczy ono algorytmicznego myślenia, planowania, kreatywnego rozwiązywania problemów, pracy w zespole, pomaga zrozumieć otaczający świat i zachodzące w nim procesy. Nauczyciele zamierzają kontynuować zajęcia z programowania – w kolejnych latach, z kolejnymi grupami i na różnych przedmiotach (nie tylko na informatyce). Jednocześnie mają poparcie swoich dyrektorów.

„Zaprogramuj przyszłość” to 9 projektów regionalnych, realizowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Więcej o projekcie TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ.
Materiał filmowy akcji.

Źródło: Zespół „Zaprogramuj przyszłość” oraz Lucyna Szudrowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce


POWIĄZANE ARTYKUŁY