Ronda oznakowane na nowo, by nikt nie „przecinał” pasów

4830

Zmieniono oznakowanie i organizację ruchu na rondach na przebudowanej niedawno drodze łączącej obwodnicę południową Lubina z węzłem trasy S3. – Pozwoli to wyeliminować przypadki, kiedy kierowca jadący na wprost lewym pasem nie ustępował pierwszeństwa przejazdu, „przecinając” sąsiedni pas ruchu i powodował kolizję z pojazdem, który usiłował na rondzie zawrócić, korzystając z prawego pasa ruchu – wyjaśnia Tomasz Rosik, dyrektor departamentu infrastruktury i transportu w Starostwie Powiatowym w Lubinie.

Obecne oznakowanie ronda

Przebudowę drogi z Lubina do Krzeczyna Wielkiego zakończono w grudniu ubiegłego roku. W miejsce jednej powstały dwie jezdnie, czyli w sumie cztery pasy. Oprócz zbudowania czteropasmowej drogi z dwoma rondami na odcinku od al. Generała Broni Stanisława Maczka do węzła drogowego S3 Lubin Zachód, postawiono także nowe oświetlenie i wykonano kanalizację deszczową.

Kierowcy jeżdżący tamtą drogą od początku sygnalizowali, że nowe ronda, ze względu na swoje oznakowanie, mogą być kłopotliwe dla niektórych osób. I choć obowiązywała na nich podstawowa zasada ruchu drogowego, czyli że zmieniający pas ruchu powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu, to problem pojawiał się, gdy ktoś na rondzie zawracał.

Od chwili zakończenia remontu tej trasy doszło tam do wielu kolizji. Starostwo Powiatowe w Lubinie, zarządzające drogą, uwzględniając opinie kierowców oraz wydziału ruchu drogowego lubińskiej komendy policji, postanowiło zmienić w tym miejscu organizację ruchu.

Wcześniej rondo było oznakowane w ten sposób

– Na początku roku został opracowany i uzgodniony przez Komendę Powiatową Policji projekt docelowej organizacji ruchu, na podstawie którego możliwe było wprowadzenie zmian w oznakowaniu pionowym i poziomym. Wykonawca robót, w czasie wykonywania prac wynikających z ustaleń przeglądu gwarancyjnego, w pierwszej połowie czerwca wprowadził nowe oznakowanie na tej drodze – mówi dyrektor Rosik.

Najprościej mówiąc, linie przerywane na rondach zostały zamienione na ciągłe.

– Główne zmiany dotyczą ustawienia znaków pionowych z tablicami F-10 nakazującymi kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu oraz wykonania oznakowania poziomego uwzględniającego kierunkowość pasów – uszczegóławia Tomasz Rosik.

– I tak w wyniku zmian, z lewego pasa ruchu możliwa jest jazda na wprost bądź zawrócenie na rondzie, natomiast z pasa prawego możliwa jest wyłącznie jazda na wprost. Taka organizacja ruchu pozwoli wyeliminować przypadki, kiedy to kierowca jadący na wprost lewym pasem nie ustępował pierwszeństwa przejazdu, „przecinając” sąsiedni pas ruchu i powodował kolizję z pojazdem, który usiłował na rondzie zawrócić, korzystając z prawego pasa ruchu. Natomiast relacje skrętne w lewo i w prawo na obydwu rondach w dalszym ciągu pozostają zamknięte dla ruchu – dodaje.


POWIĄZANE ARTYKUŁY