Na S3 praca wre. Przejażdżka po budowie

290

Już w połowie przyszłego roku ma być gotowa budowana właśnie droga ekspresowa S3. – Prace idą zgodnie z harmonogramem. Jesteśmy zadowoleni z postępu robót. Wszystkie odcinki zostaną oddane w czerwcu przyszłego roku – zapewnia Magdalena Szumiata z GDDKiA we Wrocławiu, która wraz z inżynierami pokazała dziennikarzom postępy robót na tej trasie.

Od lewej: Janusz Skoczylas, inspektor nadzoru obiektów mostowych i Piotr Katafiasz, inspektor nadzoru

– Droga ekspresowa S3 Północ będzie miała około 50 km długości. W sumie wybudowane zostaną cztery MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych – przyp. red.). Na całej trasie będzie 69 mostów oraz osiem węzłów – wylicza przedstawicielka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.

W naszym regionie powstają w sumie trzy odcinki drogi. Każdy z nich buduje inna firma, wszystkie jednak zapewniają, że wykonano już około 50 procent robót i do czerwca 2018 roku trasa powinna być gotowa.

Objazd drogi rozpoczęliśmy od odcinka budowanego przez firmę Salini w ramach zadania III, znajdującego się między węzłami Kazimierzów i Lubin Północ.

– Długość tego odcinka to 15 km. Znajdujemy się na obiekcie drogowym numer 31, gdzie jak widać mamy kolizję z rurociągami KGHM, które odprowadzają tzw. odpad poflotacyjny do Żelaznego Mostu. Tu jednocześnie mamy też kolizję z gazociągami – wskazuje Dariusz Grodzik, zastępca kierownika budowy odcinka III.

zadanie III

Ten odcinek S3 w większości prowadzi przez tereny leśne. Powstaną tutaj trzy węzły: Kazimierzów, Polkowice oraz Lubin Północ oraz dwa MOP-y, a także między innymi przejazd gospodarczy i dziewięć przejść ekologicznych. Obecnie pracuje tutaj około 300 osób. 15 procent z nich to obcokrajowcy, w większości pochodzący z Ukrainy.

– Zakończenie przewidywane jest na 15 czerwca 2018 roku. Jeżeli chodzi o zaawansowanie robót, w tej chwili jest 48 do 50 procent – dodaje Jarosław Samulski, inżynier rezydent na zadaniu III. – Mamy tutaj bardzo duże zaawansowanie, ponieważ wykonawca robót położył nacisk na wykonanie przede wszystkim obiektów inżynierskich. Na tym zadaniu mamy wykonanych między 80 a 90 procent takich obiektów – dodaje.

Teraz – gdy mosty są już prawie gotowe – robotnicy zajmą się robotami drogowymi.

– W tej chwili przygotowujemy się do przełożenia ruchu na tzw. drogę objazdową, na przełomie maja i czerwca. Ruch odbywał się będzie na tych samych zasadach, po jednej nitce w obie strony ruch. Gorzej już nie będzie – zapewnia Grodzik.

zadanie IV

Kolejny przystanek mamy przy węźle Lubin Zachód, budowanym w ramach zadania IV przez Mota-Engil. Ten fragment drogi rozpoczyna się zaraz za węzłem Lubin Północ i linią kolejową, a będzie miał około 11 km. Na tym odcinku powstaną trzy wiadukty, w tym jeden nad drogą ekspresową oraz trzy przejścia dla zwierząt i trzy przejazdy gospodarcze.

S3 przebiegać będzie łukiem, omijając Lubin od Zachodu. Przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 335 powstanie węzeł Lubin Zachód.

– W tej chwili znajdujemy się na jezdni prawej prowadzącej w kierunku Legnicy, obok jest jezdnia lewa prowadząca w kierunku Zielonej Góry. Nasyp ma około 6 metrów wysokości. Za moimi plecami znajduje się obiekt WA-4 (wiadukt autostradowy – przyp. red.), pod którym będzie szła droga wojewódzka nr 335 w nowym śladzie – prezentuje zaawansowanie prac Piotr Katafiasz, inspektor nadzoru. – W trasie głównej jest osiem obiektów inżynierskich o konstrukcji żelbetowej. Poza trasą główną na drodze technologicznej jest jeden obiekt. Oprócz tego mamy 13 przepustów z blachy falistej oraz 53 przepusty z rur żelbetowych – wylicza.

zadanie IV

Fragment S3 budowany w ramach zadania IV na wysokości Chróstnika S3 skrzyżuje się z obecną drogą krajową nr 3. Tu powstanie też przyszły węzeł drogowy Lubin Południe. Obecnie w tym miejscu – jadąc z Lubina tuż przed Chróstnikiem – mamy zwężenie drogi. Robotnicy pracują jednak nad nową trasą, którą wkrótce puszczone zostaną samochody.

– Za dwa, trzy tygodnie ruch będzie puszczony bajpasem, żeby można było wykonać ustrój nośny na obiekcie WA-5 – informuje Janusz Skoczylas, inspektor nadzoru obiektów mostowych. – Tam gdzie teraz jest droga, będzie postawione rusztowanie, dlatego że ten obiekt wykonywany jest techniką betonowania na mokro. Po wykonaniu mostu – a potrwa to parę miesięcy – droga z powrotem zostanie odtworzona – dodaje.

Widok na węzeł Legnica II

Kolejny odcinek S3, pomiędzy Chróstnikiem a węzłem Legnica II budowany jest w ramach zadania V przez firmę Budimex. Południowy fragment tego 22-kilometrowego odcinka będzie stanowić obwodnicę Legnicy. Na trasie powstaną trzy węzły drogowe: Legnica Północ, Legnica Zachód oraz Legnica II. Ostatni z węzłów połączy drogę ekspresowa z autostradą A4.

Na tym fragmencie powstanie 35 mostów. Zaplanowano między innymi cztery przejścia dla zwierząt i jedno przejście podziemne.

Realizacja wszystkich trzech fragmentów S3 będzie kosztować ponad 1,9 mld zł (zadanie III – ok. 560 mln zł, zadanie IV – ok. 260 mln zł, zadanie V – ok. 785 mln zł). Część kosztów inwestycji, około 990 mln zł, pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.


POWIĄZANE ARTYKUŁY