Kredyt na mieszkanie bezpieczniejszy

58

Nowa ustawa o kredycie hipotecznym i nadzorze nad pośrednikami kredytu i agentami jako pierwsza kompleksowo reguluje reklamę, oferowanie, zawieranie i wykonywanie umów o kredyt hipoteczny. Dzięki zmianom konsumenci zyskują mocniejszą pozycję.

– Każdy konsument, bez względu na to, co kupuje, powinien mieć zawsze pełną i rzetelną informację o zaletach i ryzyku. Tylko wtedy może podjąć świadomą decyzję o zawarciu umowy. Liczę na to, że dzięki nowej, kompleksowej ustawie, kredyty będą zaciągane i udzielane odpowiedzialnie – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nowa ustawa ma tę odpowiedzialność zapewnić zarówno po stronie banków jak i kredytobiorców.

Jedną z najważniejszych zmian, jakie wprowadza ustawa, jest przepis, który mówi, że kredyt hipoteczny może zostać udzielony wyłącznie przez bank lub SKOK. Możemy go uzyskać jedynie w walucie, w której zarabiamy lub posiadamy największe środki finansowe. – Nowym wymogiem jest też formularz informacyjny, który przed zawarciem umowy kredytowej kredytodawca, agent czy pośrednik musi przekazać klientowi – mówi Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów. – Znajdziemy tam m.in. informacje o całkowitej kwocie kredytu, zasadach spłaty, stopie oprocentowania i zasadach jej zmiany, co jest bardzo istotne przy porównywaniu ofert – podkreśla.

Nowa ustawa reguluje też sytuację, gdy spóźnimy się ze spłatą raty. Wówczas bank zobowiązany jest wyznaczyć nam dodatkowy termin. Jeśli natomiast nie będziemy w stanie spłacać kredytu, bank będzie mógł czasowo zawiesić spłatę, obniżyć wysokość rat, wydłużyć okres kredytowania lub zaproponować inne rozwiązanie. – Nowe przepisy wprowadzają także zakaz sprzedaży wiązanej – mówi Wiesława Sulima. – Bank nie może uzależniać zawarcia umowy od wykupienia jakichkolwiek innych produktów np. dodatkowego ubezpieczenia czy rachunku bankowego. Może jedynie zaoferować nam dodatkową opcję. Nie musimy jej przyjmować, by móc podpisać umowę – informuje. Kolejną kwestią regulowaną przez nową ustawę jest reklama kredytu konsumenckiego, która od tej pory ma być przejrzysta, jednoznaczna i czytelna.

– Na podstawie porozumienia o współpracy – mówi Wiesława Sulima – mieszkańcy powiatu lubińskiego ze sprawami dotyczącymi sporów z podmiotami finansowymi mogą zgłaszać się bezpośrednio do Rzecznika Finansowego (adres: Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa, tel.22 333 73 26 lub 27).

Więcej informacji o nowej ustawie i możliwościach dochodzeni swoich praw w sporach z bankami znajdziemy na stronie UOKiK www.uokik.pl i stronie Rzecznika Finansowego www.rf.gov.pl.


POWIĄZANE ARTYKUŁY