Kończą remont, na tory do Rudnej Gwizdanowa wrócą pociągi pasażerskie

4727

W przyszłym tygodniu na tory powrócą składy towarowe, a od połowy grudnia na trasie Lubin – Rudna Gwizdanów kursować będą również pociągi pasażerskie, dzięki czemu zyskamy m.in. połączenie kolejowe do Głogowa. – Prawie kończymy modernizację linii numer 289, bo zasadnicze prace dobiegają końca, a do grudnia będą jeszcze trwały prace wykończeniowe – przyznaje Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Fot. Krystian Nowek/PKP PLK

Ta warta 200 mln inwestycja trwa od wiosny 2018 roku. Najpierw zmodernizowano odcinek z Legnicy do Lubina, dzięki czemu od 9 czerwca mogły na tę trasę wrócić pociągi pasażerskie. Później zajęto się 18-kilometrowym fragmentem z Lubina do Rudnej Gwizdanowa. Dziś inwestor, czyli PKP PLK zaprosił dziennikarzy, by ogłosić, że prace dobiegają końca.

– Na dzień dzisiejszy mamy roboty zaawansowane w 92 procentach. Prace z torem, obiektami inżynieryjnymi i bezpieczeństwem ruchu zostały zakończone w 100 procentach – mówi Krzysztof Miler, wiceprezes firmy Torpol, wykonawcy inwestycji. – Mamy jeszcze do zakończenia roboty okołotorowe, związane z estetyką, rowami oraz trochę dróg lokalnych i do posprzątania cały teren okołotorowy. Jestem pewien, że do końca roku ten temat zakończymy – stwierdza.

Od lewej: Krzysztof Miler, wiceprezes firmy Torpol, Maria Wojciechowska, dyrektor projektu z PKP PLK, Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK i Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK

Właśnie trwają odbiory techniczne, które pozwolą najpierw na powrót ruchu towarowego, a od 15 grudnia, kiedy zacznie funkcjonować nowy rozkład jazdy, również pociągów pasażerskich.

W nowym rozkładzie zaplanowano na linii Legnica – Rudna Gwizdanów łącznie 19 par pociągów pasażerskich. Będzie 14 par pociągów Kolei Dolnośląskich (6 par Legnica – Lubin; 8 par Legnica – Głogów) – tym 9 bezpośrednich pociągów z Wrocławia do Lubina i 12 z Lubina do Wrocławia. Zagłębie Miedziowe zyska też 5 par pociągów PKP Intercity: relacji Wien Hbf/Budapest Keleti/Przemyśl Główny – Berlin Charlottenburg, Bielsko-Biała Główna – Świnoujście, Lublin – Szczecin Główny, Katowice – Świnoujście oraz Kraków Główny – Szczecin Główny.

Czas przejazdu najszybszych pociągów na trasie Legnica – Lubin to 13 minut bez postojów i 18 minut z postojami. Odcinek Lubin – Rudna Gwizdanów pociąg pokona w 10 minut bez postojów oraz 15 minut z postojami. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe – 80 km/h.

Nowy przystanek Lubin Stadion

W ramach prac na 39-kilometrowej linii kolejowej nr 289 z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa wymieniono 46 km torów, wyremontowano sieć trakcyjną i przywrócono do bardzo dobrego stanu technicznego 65 obiektów inżynieryjnych.

– W ramach zadania wybudowano jeden obiekt – wiadukt w Koźlicach. Zużyto na niego 3,5 tys. metrów sześciennych betonu i 232 tony stali. Obiekt jest nowoczesny i pozwoli na pokonywanie linii kolejowej bezkolizyjnie, czyli pod obiektem będzie znajdowała się droga, właściwie już widać jej zarys – mówi Maria Wojciechowska, dyrektor projektu z PKP PLK. – Wymieniliśmy 36 rozjazdów, przebudowaliśmy 26 przejazdów. Zrewitalizowanych zostało 6 przystanków i 3 stacje. Oprócz tego wybudowaliśmy jeden nowy przystanek – Lubin Stadion. Wszystkie te przystanki są nowoczesne, wyposażone w systemy informacyjne oraz dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wylicza.

Nowy, dodatkowy przystanek Lubin Stadion zapewni dostęp do kolei mieszkańcom północnych rejonów Lubina oraz bywalcom stadionu i jednej z największych w Polsce giełd motoryzacyjnych. Przedstawiciele PKP PLK zapewniają, że przystanek zostanie jeszcze poprawiony i dobudowane zostanie wyjście od strony stadionu. Obecnie można się z niego wydostać tylko od strony przejazdu kolejowego przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie.

Wiadukt w Koźlicach

Linia Legnica – Rudna Gwizdanów jest głównym szlakiem towarowym Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Trasa ta stanowi też łącznik pomiędzy magistralami kolejowymi – linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 tzw. Nadodrzanką (łączącą Wrocław – Głogów – Zieloną Górę – Szczecin).


POWIĄZANE ARTYKUŁY