W ratuszu rozmawiają o kolei

187

– Każde miasto chciało mieć kolej, ona była jak okno na świat – mówił Bartosz Kruk z Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu podczas dzisiejszej konferencji naukowej poświęconej historii kolei, która odbyła się w ratuszu. Jutro ciąg dalszy spotkania. 

– Celem takich spotkań jak dzisiejsza konferencja zawsze jest wymiana badań i poglądów – mówi Marek Zawadka, dyrektor Muzeum Historycznego w Lubinie, organizator wydarzenia.

Podczas dwóch dni wystąpi kilkunastu badaczy, pracowników naukowych i pasjonatów kolei, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.

– Dla nas, historyków jest to bardzo ciekawe zagadnienie, gdyż po latach zastoju w kolejnictwie, nastąpił boom. I wszystko się odradza. Podczas swojego wykładu będę przedstawiał historię, ale i wiele współczesnych elementów z naszego lokalnego transportu – opowiada Bartosz Kruk z Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu, jeden z prelegentów dzisiejszej konferencji.

Za rok wielki jubileusz. – W przyszłym roku będziemy świętować 150-lecie otwarcia linii osobowej i towarowej, a zarazem otwarcie nowej, odrestaurowanej linii w tym regionie – mówi Kruk.

– Za koleją przemawiało wszystko, względy handlowe, gospodarcze czy wojskowe – wyliczał Marek Zawadka. – Warto również przypomnieć historię tego regionu. Część linii przestała istnieć: linie Runda-Polkowice, Ścinawa-Rawicz czy Ścinawa-Legnica. Teraz, na pozostałościach niektórych z tych linii powstają np. drogi rowerowe – opowiadał dyrektor muzeum.

Prezydent Lubina Robert Raczyński przypomniał, że Lubin jest jedynym miastem powyżej 50 tysięcy mieszkańców, przynoszącym rządowi zysk, które utraciło połączenie kolejowe. – Kolej w Europie wraca do łask, od około 20-30 lat jest odbudowywana. Cieszę się, że Polska idzie za tym przykładem. Kiedyś Lubin miał wspaniale rozwiniętą sieć komunikacyjną, liczę, że da się to odbudować – mówi prezydent Raczyński.

Prezydent wyliczał korzyści płynące z kolei. To nie tylko wygodny transport, ale i krok proekologiczny. Podkreślił, że podróżowanie koleją jest jedną z głównych metod walki ekologicznej, ze smogiem.

– Mamy potwierdzone informacje wstępne, że kolej w Lubinie powstanie najpóźniej do końca czerwca przyszłego roku – mówi.

„Historyczne i współczesne uwarunkowania rozwoju transportu” to pierwsza konferencja naukowa tego typu. Organizatorzy liczą, że będzie to początek cyklu spotkań pod hasłem „A jednak kolej!” poświęconych dziejom transportu.

Dalsza część konferencji odbędzie się jutro, poniżej zamieszczamy harmonogram spotkania.


POWIĄZANE ARTYKUŁY