Doradzają jak stworzyć CV

107

Okres wakacyjny to dla jednych czas lenistwa, a dla innych – poszukiwania pracy. Jak stworzyć profesjonalne CV, aby szefostwo odebrało nas poważnie, co zwiększy nasze szanse na otrzymanie etatu? Powiatowy Urząd Pracy w Lubinie odpowiada na najczęściej zadawane pytania.

Fot. Pixabay

Poszukiwanie pracy powinniśmy rozpocząć od rzetelnego i bardzo starannego przygotowania dokumentów aplikacyjnych czyli życiorysu (Curriculum Vitae – CV) i listu motywacyjnego.

Gdy samodzielnie zgłaszamy się do firmy, odpowiadamy na ogłoszenie prasowe, czy też prosimy kogoś z kręgu znajomych i przyjaciół o pomoc w znalezieniu pracy, musimy przekazać dokumenty aplikacyjne.

Curriculum Vitae powinno spełniać 3 funkcje. Podstawową jego funkcją jest spowodowanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Drugą to pomoc w prowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej, trzecia natomiast ma na celu ukazanie profilu zawodowego kandydata. Przede wszystkim jest dokumentem marketingowym, dającym kandydatowi możliwość jak najlepszego pokazania swoich doświadczeń i kompetencji zawodowych.

Jedną z najważniejszych dla pracodawców sekcji jest ta dotycząca umiejętności. Osoba zatrudniająca chce wiedzieć, co możemy zrobić dla jego firmy, co do niej wniesiemy. Dlatego, aby sprzedać siebie musimy opisać swoje umiejętności i pokazać, jak zamierzamy wesprzeć potencjalnego pracodawcę. Zanim zaczniemy wpisywać umiejętności w CV, poświęćmy trochę czasu i postarajmy się zrozumieć, jakie są wymagane lub pomocne umiejętności na stanowisku, o które się ubiegamy.

Pracodawcy najwięcej uwagi poświęcają czytając historię zatrudnienia. To właśnie ta część CV musi przekonać potencjalnego pracodawcę, że idealnie pasujemy na oferowane stanowisko!

Dobrze przygotowany życiorys powinien zawierać:

– dane personalne, cel zawodowy, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, pozostałe doświadczenie, kursy, szkolenia, umiejętności, zainteresowania.

Podstawowe cechy i zasady pisania życiorysu:

– pisz zwięźle i rzeczowo, powinien być napisany zrozumiałym językiem oraz warto stosować się do „zasady jednej strony”,
– pamiętaj o odpowiedniej formie graficznej, estetycznej (czysty, staranny i przejrzysty),
– informacje należy podawać w odwrotnym porządku chronologicznym, tak aby zaakcentować to, co się ostatnio robiło,
– dostosuj swoje CV do stanowiska o które się ubiegasz.

Najczęściej popełniane błędy w CV:

– brak profilu zawodowego (opisz w kilku hasłach w czym jesteś najlepszy!),
– nieestetyczne CV (literówki, błędy ortograficzne, które zniechęcają pracodawcę),
– CV skopiowane z Internetu,
– podawanie nieprawdziwych informacji na swój temat.

Życiorys jest naszą wizytówką, więc jeśli chcesz pokazać się pracodawcy z jak najlepszej strony starannie przygotuj swoje CV. Życiorys powinien być także sprawdzony przez inną osobę. Pomoże to uniknąć ewentualnych błędów.

Doradcy zawodowi zapraszają na porady grupowe związane z nauką umiejętności pisania dokumentów aplikacyjnych. Grafik porad dostępny na stronie Powiatowego Urzędu Pracy w Lubinie.

Źródło: PUP Lubin/Violetta Niemczak-Dąbrowska


POWIĄZANE ARTYKUŁY