Czerwiec w DKF

91

Film dokumentalny o odważnych Polkach, ale także włosko-francuską komedię „Zwariować ze szczęścia” będzie można między innymi obejrzeć w czerwcu w cyklu DKF w lubińskim kinie Muza.

„Zwariować ze szczęścia”

Seanse jak zwykle odbywać się będą w każdą środę o godzinie 19.

Na początek, 7 czerwca, wyświetlony zostanie dokument „Solidarność według kobiet”. Następnie 14 czerwca będzie można obejrzeć film „Zwariować ze szczęścia”. Ponadto pokazane zostaną produkcje „Song to song” (21 czerwca) oraz „Mali mężczyźni” (28 czerwca).

Szczegóły na temat filmów oraz cennik biletów można znaleźć na www.ckmuza.eu.

O filmach:

„Solidarność według kobiet”

Ten pełnometrażowy film dokumentalny opowiada historię kilkunastu odważnych Polek, których mądrość, determinacja i zaangażowanie w opozycję lat 80. wpłynęły na zmianę realiów politycznych w Polsce. Tym, co spaja dwie płaszczyzny filmu jest postać współreżyserki i narratorki Marty Dzido. Urodzona w 1981 roku symboliczna córka „Solidarności” próbuje odzyskać dla kobiet miejsce w narracji historycznej.

Miały przed sobą najlepsze lata życia. Dwudziestoparo- i trzydziestolatki, które zamiast tak zwanej małej stabilizacji i względnego spokoju wybrały bunt. Próbowano niszczyć ich małżeństwa. Straszono, że jak nie pójdą na współpracę z bezpieką, ich dzieci trafią do domu dziecka albo spotka je nieszczęśliwy wypadek. Proponowano wyjazd z kraju w zamian za zaprzestanie działalności szkodzącej systemowi. Nie przestały.

Kiedy w sierpniową sobotę 1980 roku zadowoleni z podwyżki robotnicy zakończyli strajk i chcieli wyjść ze Stoczni Gdańskiej, zamknęły bramy, tym samym rozpoczynając strajk solidarnościowy. Gdyby nie inicjatywa tych kilku zdeterminowanych kobiet, być może nie byłoby w naszej historii Sierpnia 80.

W stanie wojennym, kiedy mężczyzn pozamykano w więzieniach, kobiety przejęły ich role. Wydawały niezależną prasę, uruchomiły radiostację. Nie zależało im na byciu we władzach Związku, nie dbały o to, by pełnić określone funkcje. Najważniejsza była praca i jej efekt. Kiedy Radio Solidarność nadawało nielegalną audycję, mrugały światła w oknach całego miasta, na znak tego, że ludzie słuchają. Podziemny Tygodnik Mazowsze rozchodził się w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy. Niektórzy mówili o nich: Damska Grupa Operacyjna…

„Zwariować ze szczęścia”

Beatrice (Valeria Bruni Tedeschi) jest gadatliwą manipulantką, która stylizuje się na milionerkę obracającą się w środowisku wyższych sfer. Donatella (Micaela Ramazzotti) to wrażliwa introwertyczka o wytatuowanym i kruchym ciele, która skrywa mroczną tajemnicę swojej przeszłości. W komedii Paola Virzìego te dwie pacjentki „ośrodka terapeutycznego dla kobiet z problemami psychicznymi” połączy przyjaźń. Pewnego popołudnia postanawiają uciec i szukać szczęścia i miłości w wolnym świecie „zdrowych” ludzi. To skrzyżowanie „Thelmy i Louise” oraz „Lotu nad kukułczym gniazdem” zrobiło furorę na tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie film został pokazany w ramach sekcji Quinzaine des Réalisateurs. Film zdobył statuetki jednej z najważniejszych włoskich nagród filmowych Nastro d’argento (Srebrna Wstążka), przyznawanych przez krytyków i dziennikarzy, w pięciu kategoriach. Valeria Bruni Tedeschi za swoją rolę została nominowana do Europejskiej Nagrody Filmowej.

„Song to song”

Najnowszy film Terrence’a Malicka („Drzewo życia”, „Cienka czerwona linia”) to współczesny romans z fascynującym światem muzycznej bohemy w tle. W życiu pełnym pokus, w którym nie obowiązują żadne moralne reguły, dwie pary będą sprawdzać siłę swych uczuć. Muzyk z aspiracjami BV (Ryan Gosling) oraz jego partnerka Faye (Rooney Mara) walczą o szansę na pięć minut sławy. Z kolei muzyczny magnat Cook (Michael Fassbender) uwodzi młodą kelnerkę (Natalie Portman). W pogoni za sukcesem kochankowie szukają własnych dróg i miłości, choć możliwe, że pragną rzeczy niemożliwych do pogodzenia. Autorem zdjęć do filmu jest Emmanuel Lubezki („Zjawa”, „Birdman”, „Grawitacja”).

„Mali mężczyźni”

Trzynastoletni Jake wprowadza się wraz z rodzicami na Brooklyn, do domu odziedziczonego po niedawno zmarłym dziadku. Poznaje Tony’ego, którego matka Leonor – chilijska imigrantka – prowadzi sklep w lokalu na dole. Chłopcy, choć pozornie od siebie różni, szybko się zaprzyjaźniają. Jake chce zostać artystą, Tony aktorem, a obaj marzą o tym, żeby dostać się do tego samego prestiżowego liceum. Problem pojawia się, gdy rodzice Jake’a, Brian i Kathy – aktor z problemami oraz psychoterapeutka – proszą Leonor o podpisanie nowej umowy najmu. Dla matki Tony’ego propozycja jest zbyt wygórowana. Poważny finansowy konflikt pomiędzy rodzinami chłopców, wystawia ich znajomość na próbę.


POWIĄZANE ARTYKUŁY