Chcą przywrócić żeglowność na Odrze

773

Port w Ścinawie z wizualizacji ma szansę stać się rzeczywistością. W Ścinawie właśnie ruszył przetarg na zaprojektowanie stopnia wodnego, niezbędnego do bezpiecznej żeglugi.

Tak ma wyglądać port w Ścinawie

W Ścinawie ma szansę rozwinąć się turystyka wodna. Pływający statek będzie sercem Regionalnego Ośrodka Edukacji Ekologicznej, służąc do rejsów zarówno edukacyjnych, jak i komercyjnych. Na dolnym pokładzie znajdzie się sala do wykładów, będącą jednocześnie restauracją.

Statek na pokład będzie mógł wziąć prawie stu pasażerów, planom samorządowym Ścinawy, sprzyjają działania rządowe związane z budową spiętrzających wodę stopni wodnych, niezbędnych do przywrócenia żeglowności na Odrze i budowanych w ramach tzw. Odrzańskiej Drogi Wodnej (rządowe i wojewódzkie plany przewidują utworzenie śródlądowego szlaku żeglugowego na Odrze). W czerwcu ubiegłego roku zakończono budowę stopnia wodnego w Malczycach, teraz przyszedł czas na Lubiąż i Ścinawę.

– Chodzi o to, by wyregulować rzekę Odrę tak, by mógł się nią odbywać transport towarowy – tłumaczy Krystian Kosztyła, burmistrz Ścinawy. – Plany rządowe ukierunkowane są na przystosowanie rzeki do klasy Va drogi wodnej – dodaje.

Port Ścinawa – wizualizacja

W tej chwili trwa przetarg na zaprojektowanie stopnia wodnego w Ścinawie. Szacowany koszt tej inwestycji to 16 milionów złotych, a jej realizacja pozwoli nie tylko na ożywienie tutejszego portu. Tego typu obiekt hydrotechniczny zwiększa bezpieczeństwo przeciwpowodziowe miasta i terenów nadrzecznych i powstrzymuje erozję koryta Odry. Dodatkowo zlokalizowana przy budowali elektrownia wodna pozwoli na produkcję zielonej energii.

Planowany stopień wodny to dla Ścinawy także szansa na nową przeprawę mostową o nośności 50 ton. – Rozwiązałoby to problem małego tonażu i wąskiego mostu drogowego w Ścinawie – opowiada burmistrz.

Na powstanie stopnia trzeba będzie jednak poczekać. Zgodnie ze specyfikacją przetargową, jego projekt ma powstać do 2023 r.


POWIĄZANE ARTYKUŁY